Planlegging av bedriften

Ganske tidlig i planleggingen fant vi ut at en tjenestebedrift er det som ville passe oss best, både med tanke på lager og distribusjon kostnader en bedrift med varer ville kunne ha. Samt ikke minst med en tjeneste bedrift kan vi styre hverdagen mer, vi følte at som studenter var dette det alternativet som passet oss både med tanke på livssituasjon og hva vi kunne få mest ut av tiden vi har til rådighet med tidsbruk på denne bedriften. 

Etter mye diskusjon sto valget mellom vaskebyrå eller hente/leveringsservice men vi fant ut at et vaskebyrå var det som passet oss best med tanke på studie, tidsmessig og det vi har av midler vi kan bruke. Siden da ingen av oss har bil hadde vi ikke kunnet hente eller levert større ting for kunder, og det kunne gitt oss en stor ulempe.

 Så når det var bestemt hundre prosent at det var et vaskebyrå vi skulle starte, måtte vi over til og finne ut hva slags type vaske vi skulle tilby, hva pris vi skulle ta og hvor stort område vi skulle dekke. 

Det å finne ut område og hva type vask vi ville tilby våre kunder gikk ganske greit, det som var litt verre hva og finne ut hvilken pris vi skulle ta. Vi sjekket litt rundt på andre byråer i Oslo omegn sine sider og hva de tok av pris, en gjenganger på de forskjellige byråene var at de tok kontakt og så ble en pris satt. Vi fant ut at det var ikke noe vi ønsket vi ville kunne gi kunden en fast pris og forholde seg til, å da ble det enkleste at vi tok times betalt i stedet for pris pr kvm for fast ukes vask. Når det kommer til kontor og trappe oppgang tok vi pr etasje og pr oppgang, så på flyttevask endte vi med 2500 den prisen gjelder for opp til 80kvm og etter det kommer det et tillegg til pr 10 kvm på 25,-.  

En annen ting vi brukte tid på under planleggingen var hvordan vi ville ha kundeservicen vår, vi ville skape en enkel og brukervennlig kundeservice som både passet for unge samt eldre. Vi bestemte oss da for at vi ville ha en telefon linje som de eldre kan bruke samt de som må avbestille under 24t før vi kommer og vasker. Vi har også et skjema der kunder også kan henvende seg om spørsmål eller tilleggstjenester de kanskje vill ha på sin neste vask, vi skal svare på henvendelser på skjema på under 5 timer ofte raskere.

Når vi var i sluttfasen av planleggingen kom vi på at vi ville også ha med at kunder kunne avbestille uten kostnader under 24 timer til vasking om det var spesielle omstendigheter. Vi tok også med at vi kommer til å donere bort 10% av din betaling hver mnd til en organisasjon vi har samarbeid med. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *